آدم ربایان دختر14ساله را پس فرستادند

سردار احمد طاهری، جانشین فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: با حضور مأموران در محل مشخص شد چند فرد ناشناس با 2 خودروی پژو 405 به محل رفته و دختر 14 ساله را از مقابل خانه پدری‌اش ربوده‌اند.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله پیگیری ماجرا در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت و طرح مهار در سطح شهرستان به اجرا درآمد. با آغاز تحقیقات تخصصی مشخص شد گروگانگیری به‌دلیل اختلافات خانوادگی صورت گرفته است.

به این ترتیب اقدامات فنی و اطلاعاتی آغاز و مخفیگاه آدم ربایان در یکی از روستاهای اطراف زاهدان شناسایی شد. آدم ربایان که پلیس را در یک قدمی خود می‌دیدند، پس از حدود یک هفته، دختر نوجوان را در سلامت کامل به ریش سفیدان و معتمدان طایفه تحویل داده و متواری شدند.

با تحویل دختر نوجوان به خانواده، تحقیقات برای دستگیری متهمان در دستور کار قرار گرفت.

1717

بانک مرکزی ترمز «خلق پول» بانک ها را کشید

اکبر کمیجانی با اعلام این خبر و در خصوص اقدام بانک مرکزی برای کنترل تورم و سامان دهی اضافه برداشت بانک ها گفت: پس از اقدامات کارشناسی صورت گرفته، دستورالعمل عملیات بازار باز طی هفته های اخیر از سوی شورای پول و اعتبار تصویب شد که یکی از ابزارهای مهم در بازارهای پولی است و این دستورالعمل علاوه بر گسترش خرید و فروش اسناد، اضافه برداشت بانک ها را نیز کاهش خواهد داد.
کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی چه پیامی دارد؟
در ادبیات اقتصاد پولی، بدهی بانک ها به بانک مرکزی یکی از اجزای پایه پولی به شمار می آید. پایه پولی به طور خلاصه، پشتوانه انتشار اسکناس و خلق نقدینگی توسط بانک مرکزی است که دولت می تواند از آن در جهت رونق بخشی هدفمند به بخش های اقتصادی استفاده کند. در سال های اخیر، ترازنامه بانک ها به دلایلی از قبیل رقابت های ناسالم با موسسات مالی غیر مجاز، دچار شکاف بزرگی بین دارایی و بدهی ها شده است. بانک ها در این دور باطل شکل گرفته، به برداشت های غیر مجاز (اضافه برداشت) از منابع بانک مرکزی دست زده اند که همین موضوع، بدهکاری بیشتر آن ها به بانک مرکزی را رقم زده است. با عنایت به مفید بودن دخالت دولت در اقتصاد از طریق افزایش هدفمند پایه پولی، باید گفت روابط ناسالم یادشده، فضا را برای اجرای هر سیاست انبساطی پولی برای دولت از بین می برد.

از این رو روند تصفیه این بدهی ها از یک طرف نشان دهنده حرکت بانک ها به سوی انضباط مالی بیشتر و از سوی دیگر خبر خوبی برای سیاست های پولی دولت است و ادامه قاطعانه این روند، از بانک مرکزی انتظار می رود. البته شایان ذکر است که در صورت اتخاذ سیاست انبساط پولی از سوی بانک مرکزی و دولت، به کارگیری این سیاست ها بدون در نظر داشتن مجاری انحراف سیاست از اهداف اصلی، (مانند نمونه های مشابه در دولت های قبل) می تواند به تورم های افسارگسیخته و بحران های دیگر بینجامد. در این زمینه، هدف گذاری دقیق و نیز به کارگیری ابزارهای نظارتی بدون اغماض در نظام بانکی، از الزامات اجرای این سیاست هاست.

2323

جامعه روحانیت مبارز باید برای فعالیت انتخاباتی،مجوز بگیرد؟

وی افزود:همچنین تشکل‌های روحانی حزب نیستند، اما اگر بخواهند فعالیت سیاسی کنند باید مجوز داشته باشند و خود را با قانون احزاب تطبیق دهند.»

1717

هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید

او این روزها با فیلم «زندانی ها» بر پرده سینماست و در بیش از دو دهه فعالیتش، کارنامه پُر و پیمانی از خود باقی گذاشته است.به مثابه اغلب همکارانش منتقد سطحی شدن محتوای آثار تلویزیونی و سینمایی است و به صراحت می گوید: متاسفانه برخی مواقع متن فیلم نامه ها آن قدر ضعیف است که نمی دانید با آن چه به شما داده اند چه باید بکنید؟ همه آن هایی که این هنر را دوست دارند، دغدغه این بی محتوایی را دارند.اما با این حال، او به اتفاقات خوب در این عرصه امیدوار است و سعی می کند با وسواس بیشتری به نقش ها «بله» بگوید.آن چه در ادامه می خوانید، حاصل گفت وگوی کوتاهی است با این بازیگر سینما و تلویزیون:

از تک دیالوگ یک نقش تا نقش اول سریال ها و فیلم ها
این هنرمند در ابتدای صحبت مان از مسیر ورودش به این عرصه سخن می گوید: رشته تحصیلی ام برق است و به طور اتفاقی وارد عرصه بازیگری شدم. حتی در نخستین بازی ام در تئاتر، نقشم یک تک دیالوگ داشت و بس، اما این مسیر را از آن جا تا رسیدن به نقش های اول ادامه دادم. وی تاکید می کند: اولین تجربه تئاترم در 17سالگی و با نمایش «دایره گچی» ساخته مجید جعفری رقم خورد. این که می گویم، مربوط می شود به سال 67 ؛ آن نمایش هم در سالن اصلی تئاتر شهر  روی صحنه بود. البته نقش چندانی در این اثر نداشتم اما از آن جایی که آقای جعفری مورد اعتماد والدینم بود، برای ادامه حرفه ام با مشکلی مواجه نشدم.
برق‌نورد شهرت خود را مرهون سریال «بیداری» ساخته بهرام عظیم پور و «اشک ها و لبخندها» اثر حسن فتحی می داند و در پاسخ به این نکته که عمده آثار اخیر او در حوزه طنز بوده است، بیان می کند: در یک ژانر ماندگار نمی شوم. از این بابت واهمه ای ندارم چون خودم اجازه نمی دهم در نقش ها تکرار شوم. همیشه حواسم را جمع می کنم و در انتخاب هایم وسواس دارم. البته برایم فرقی ندارد که الزاما نقش طنز باشد یا جدی، آن چه برایم مهم است، ارتباطم با آن نقش است. کیفیت کار و متن هم اهمیت زیادی دارد و از آن چشم پوشی نمی کنم. وی تاکید می کند: من در آثار طنز مختلفی حضور داشته ام اما هنوز به آن مرحله نرسیده ام که بگویم بس است و از فردا فقط جدی کار می کنم و فکر نمی کنم به آن مرحله برسم که در این ژانر کار نکنم. معتقدم این حوزه ظرفیت های زیادی دارد و مخاطب هم با آن ارتباط خوبی برقرار می کند. من از نقش هایی که بازی می کنم به واقع لذت می برم و عمدتا انرژی که از کار می گیرم، برایم مهم است. افرادی که با من کار کرده اند می دانند که چقدر تاکیدم برای ارائه یک اجرای خوب، جدی است.

تکرار شدن و تکراری شدن؛ آغاز افول بازیگر
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه به آسیب هایی می پردازد که دامنگیر این حوزه شده است و بسیاری از چهره های نامدار مثل او، منتقد آن هستند و می گوید: متاسفانه برخی مواقع متن ها به قدری ضعیف هستند که نمی دانید با آن چه به شما داده اند، چه باید بکنید؟ من این نوع نقش ها را قبول نمی کنم چون فشار مضاعفی به دنبال دارد و نتیجه ای هم که باید حاصل نمی شود. نه می خواهم فشار مضاعف به خودم بیاورم، نه نتیجه بد بگیرم. به همین دلیل تلاش می کنم متن خوب پیدا کنم و ویژگی مهم یک متن خوب هم بیش از هر چیز، قصه است. چه در کار کمدی و چه در کار جدی، روند قصه بسیار مهم است و در مرحله بعد، این شوخی های کار هستند که اهمیت دارند و بسته به خاص بودن شان، مخاطب را با خود همراه می کنند.برق نورد اضافه می کند:  هر چند تمامی آثاری را که تاکنون بازی کردم، دوست دارم و نمی توانم بین آثارم استثنا قائل شوم، با این حال نقش «داوود» در «دزد و پلیس» اثر سعید آقاخانی برایم جذابیت بیشتری داشت و بهترین تجربه بازیگری من محسوب می شد، در این اثر، نقش یک دزد دست و پا چلفتی را داشتم و از بازی در آن لذت بردم.این هنرمند در خصوص دوران اوج و افول یک بازیگر، چنین می گوید: به نظر بنده تجربه زندگی در ایفای نقش بسیار موثر است، بنابراین بهترین دوران یک بازیگر را می توان 40 تا 50 سالگی او دانست. دوران افول یک بازیگر نیز زمانی آغاز می شود که در نقش های تکراری فرو می افتد و مدام خودش را تکرار می کند و حرف تازه ای برای گفتن ندارد یا حتی زمانی که به رغم میل باطنی، نقشی را می پذیرد، چرا که در این صورت قطعا بازی خوبی از خود به نمایش نمی گذارد و همین مسئله موجب می شود یک امتیاز منفی در کارنامه او به ثبت برسد. افول، اتفاقی یک باره نیست و در قالب یک روند رخ می دهد. ایفای نقش تکراری سبب می شود تاریخ مصرف بازیگر تمام شود و بازیگر دیگری با همان سبک و سیاق جای او را بگیرد.

 آشپزی ام خوب است اما حوصله آشپزی ندارم
برق نورد، مرحوم شکیبایی را الگوی بازیگری خود می داند و می افزاید: تجربه بازیگری ام را مدیون خسرو شکیبایی هستم، هر چند که خودم برای موفقیت در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکردم. یک اصل مهم برای من، مطالعه و فراگرفتن تازه هاست.در میان صحبت مان از اوقات فراغتش می پرسیم که به چاشنی لبخندی می گوید: حرفه بازیگری زمان مشخصی ندارد، با این حال خانواده ام به این حرفه عادت کرده و با تمام این مسائل کنار آمده اند. اوقات فراغتی هم ندارم، اغلب یک کار تمام می شود و با فاصله کم، کار جدید دیگری را آغاز می کنم یا سراغ تمرین تئاتر می روم، خلاصه کار تمامی ندارد(با خنده)… ولی خب ترجیح می دهم اوقات فراغتم را با سفر پُر کنم، مقصد سفر هم برایم تفاوتی ندارد، همین که از کار و هیاهوی تهران دور باشم، برایم کافی است. آشپزی ام خوب است اما حوصله آشپزی ندارم (با خنده).برق نورد با بیان این که برخلاف تصور مردم وضعیت مالی بازیگران عالی نیست، به علاقه مندان حرفه بازیگری توصیه می کند: بهترین مسیر ورود به این عرصه آن است که در رشته های مرتبط تحصیل کنند و به کسانی که شغل دیگری دارند و از روی هوس تمایل به بازیگری نشان می دهند، توصیه می کنم کار خودشان را دنبال کنند.

2323

قیمت خانه در آگهی‌ها دلبخواهی شد/ هرکس هرچقدر می خواهد می گوید

طبق آماری که مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک از معاملات مسکن کل کشور و شهر تهران طی فروردین ماه ۱۳۹۸ ارائه کرده، خرید و فروش در کل کشور] چهار درصد بالا رفته اما در تهران ۴۰ درصد کاهش یافته است. خسروی علت این کسادی را تعیین قیمت‌های نجومی از طرف برخی مالکان می‌داند که سایت‌های فروش ملک نیز به آن دامن می‌زنند. او می‌گوید که جو فعلی در آینده فروکش می‌کند و قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

بر اساس آماری که خسروی ارائه کرد در ۳۱ روز فروردین ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۲ هزار و ۲۱ قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار درصد افزایش یافته است. تعداد قراردادهای اجاره اما کاهش ۱۷ درصدی نشان می‌دهد. در فروردین ماه امسال ۱۹ هزار و ۸۳ اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسیده است.

اما کسادی بازار مسکن شهر تهران، موضوعی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک، دلیل اصلی آن را اثرپذیری از بازارهای ارز و طلا می‌داند. به گفته خسروی، در فروردین ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۹۳۸ قرارداد خرید و فروش در تهران به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. هم‌چنین ۵۰۳۷ قرارداد اجاره امضا شده که کاهش ۲۶ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته دارد.

خریدار واقعی وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مقایسه بازار فعلی با سال ۱۳۹۱ می‌گوید: آن زمان هم با شرایط مشابه حال حاضر مواجه بودیم که به دلیل رشد قیمت‌ها معاملات در تهران پایین آمد اما در شهرستان‌ها نسبتاً خوب بود. بعد از مدتی قیمت مسکن به ثبات رسید و پیش‌بینی می‌کنیم برای شرایط فعلی نیز این مساله رقم بخورد. در حال حاضر عده‌ای از مالکان قیمت‌ها را به طور دلبخواهی افزایش داده‌اند اما کسی نمی‌خرد. بحمدالله مردم ما باهوش هستند و سمت خانه‌هایی که بالاتر از میانگین منطقه تعیین شده باشد نمی‌روند. این مساله به کاهش معاملات و کسادی منجر شده و انتهای این مسیر به ثبات و یکدست شدن مظنه قیمت منطقه‌ای می‌رسد.

سایت‌ها به رشد روزافزون قیمت دامن می‌زنند

وی با انتقاد از سایت‌های فروش مسکن بیان می‌کند: با توجه به رایگان بودن آگهی در سایت‌ها، نرخ‌های غیرواقعی تعیین می‌کنند و متأسفانه کنترلی هم بر آنها وجود ندارد. به طور مثال یک نفر قیمت خانه خود را متری ۱۲ میلیون تومان تعیین می‌کند، نفر دوم ۱۴ میلیون تومان و نفر سوم ۱۶ میلیون تومان؛ در حالی که تعیین قیمت باید توسط کارشناسان انجام شود ولی اوضاع از دست کارشناسان هم خارج شده است.

خسروی به خریداران توصیه کرد با صبر و حوصله بیشتری در دفاتر املاک جست‌وجو کنند و از کارشناسان دفاتر املاک، مشاوره بگیرند. اگر این کار را انجام دهند قیمت منطقه دستشان می‌آید و می‌توانند با دید بازتری اقدام به خرید کنند.

رئیس اتحادیه املاک در پاسخ به این سوال که چرا برخی دفاتر املاک بر روی آگهی‌های با قیمت‌های بالاتر از میانگین کار می‌کنند، گفت: به هر حال مالکان، قیمت را تعیین می‌کنند. دفاتر املاک وظیفه دارند قیمت واقعی خانه را به مالک بگویند اما مالک این اختیار را دارد که قیمت مدنظر خود را بگذارد و نمی‌توان چیزی را به کسی دیکته کرد. همان‌طور که گفتم مردم باید با استفاده از مشاوره دفاتر املاک، خودشان تشخیص دهند که قیمت خانه مدنظر بالا یا پایین است.

وی با اشاره به برنامه دولت برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی گفت: قطعاً اگر مسکن امید عملیاتی شود، جو روانی فعلی تا حد زیادی فروکش خواهد کرد. تاکید می‌کنم که قیمت‌های فعلی کاذب است و باید منطقی شود.

1717

بازگشت سلاطین با وزارت بازرگانی/ تحلیلگران به مجلس هشدار دادند

براساس این نامه، ظهور «سلطان گوشت» و «سلطان شکر» محصول وزارت بازرگانی در گذشته است. بنابراین مجلس باید نسبت به طرح دوباره تفکیک وزارت «صمت» برای چهارمین بار طی دو سال اخیر از یکسو و تشکیل وزارت بازرگانی و عواقب آن پاسخگو باشد. تحلیلگران اقتصاد مقاومتی پنج دلیل کارشناسی را که تشکیل وزارت بازرگانی را فاقد توجیهات لازم می‌کند، اعلام کردند.

درخواست تشکیل وزارت بازرگانی برای چهارمین بار پیاپی طی ۲ سال اخیر در مجلس در حال بررسی است. طی سه مرتبه گذشته، نمایندگان مجلس با قاطعیت با این تغییر ساختار مخالفت کردند و این اقدام را «غیرکارشناسی»، «فاقد دلایل توجیهی»، «در تناقض با اسناد بالادستی»، «متضاد با تجربیات گذشته کشور» و «برخلاف رویه کشورهای پیشرفته» دانستند. اما با وجود این مجددا طرحی توسط نمایندگان همسو با دولت در مجلس ارائه و در دستور کار قرار گرفته که هدف آن تشکیل مجدد وزارت بازرگانی است. این طرح با پیگیری دولت تهیه شده و دلیل ارائه آن حل مشکلات تنظیم بازارمحصولات اساسی است. به باور سیاست‌گذاران، مشکلات موجود در تنظیم بازار محصولات اساسی و قیمت نوسانی این محصولات، ریشه در نبود و خلأ وزارتخانه‌ای به نام «وزارت بازرگانی» دارد. این در حالی است که تجربه تاریخی کشور شواهد و بررسی‌هایکارشناسی و مطالعات تطبیقی، خلاف این مساله را نشان می‌دهد. حال در تازه‌ترین خبرها، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پنج دلیل کارشناسی در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی را مطرح کرده‌اند. براساس جزئیات نامه‌ شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، ظهور «سلطان گوشت» و «سلطان شکر» محصول وزارت بازرگانی در گذشته است و مجلس باید نسبت به چنین تصمیمی و عواقب آن پاسخگو باشد.

اواخر سال گذشته و پس از رد چندباره برنامه دولت برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی بهارستان‌نشین‌ها، بالاخره اصرار دولت دوازدهم منجر به صدور رای مثبت کمیسیون اجتماعی مجلس به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. این رای مثبت دوباره پرونده تفکیک این وزارتخانه‌ را به جریان انداخت. پس از ارسال سیگنال مثبت کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به تفکیک این وزارتخانه، این بار نوبت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسید تا موافقت خود را نسبت به تفکیک این وزارتخانه اعلام کند. این کمیسیون با آغاز به کار مجلس در سال جاری با طرح تفکیک بخش بازرگانی از این وزارتخانه و تشکیل دو وزارتخانه موافقت کرد. رای مثبت کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این طرح، نه‌تنها تصویب تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت، بلکه تغییر در نام‌گذاری وزارتخانه‌های مدنظر را نیز به همراه داشت. در ابتدای امر طرح تشکیل وزارت بازرگانی وصنعت و معدن در دستور کار قرار گرفت، اما در طرح جدید مطرح شده، وزارت بازرگانی به وزارتخانه «تجارت و خدمات بازرگانی» تغییر نام داد. البته طرح دوباره این طرح، این‌بار با دفعات قبل یک تفاوت داشت. ابتدا دولت به تصویب تفکیک وزارت صمت اصرار داشت، اما این بار نمایندگان مجلس این طرح را دوباره به جریان انداختند. اما با گذشت چند روز از اعلام موافقت کمیسیونصنایع و معادن مجلس با این طرح، جزئیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در نشست این کمیسیون تصویب شد. این طرح در حالی مورد موافقت دو کمیسیون مجلس قرار گرفت که طیف گسترده‌ای از تحلیلگران و اقتصاددانان دیدگاه و نظر دیگری دارند. به اعتقاد صاحب‌نظران، کوچک کردن دولت همواره یکی از مسیرهایی بوده که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته برای رشد و افزایش کیفیت تصمیم‌گیری‌ها دنبال کرده‌اند.

 از سوی دیگر، مخالفان این طرح معتقدند نمی‌توان سیاست‌های این دو بخش را جدا از یکدیگر دانست و تفکیک این وزارتخانه به نفع سیاست‌های صنعتی و تجاری نخواهد بود. از سوی دیگر، به گفته برخی تحلیلگران هدف از تفکیک این وزارتخانه مشخص نیست و سوال این است که آیا در راستای کنترل بازار و رصد واردات کالا مجددا تصمیم به تفکیک این وزارتخانه گرفته شده است، که در این صورت می‌توان گفت شاهد بازگشت موازی‌کاری میان دو بخش صنعت و تجارت خواهیم بود. حال در تازه‌ترین اظهارات کارشناسی، یک کانون تفکر و نهاد سیاست پژوهی در نامه‌ای به رئیس مجلس، پنج دلیل کارشناسی که تشکیل وزارت بازرگانی را فاقد توجیهات لازم می‌کند را برشمرده‌اند که در ادامه این گزارش‌ به آنها اشاره شده است.

دلایل پنج‌گانه مخالفان

در نامه شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به رئیس مجلس پنج دلیل در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی آورده شده است که به شرح زیر است:

۱- در حال حاضر هیچ یک از وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی، مسوولیت تنظیم بازار محصولات اساسی را نمی‌پذیرند؛ دلیل این مساله آن است که وزارتخانه مسوول، باید در برابر مطالبات مردمی پاسخگو باشد. به همین دلیل، دولت به دنبال تشکیل وزارتخانه سومی است که این مسوولیت را بر عهده آن بگذارد؛ حال آنکه طبق قانون «تمرکز وظایف مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی»، مسوولیت تنظیم بازار محصولات اساسی بر عهده وزارت جهادکشاورزی است و این وزارتخانه باید پاسخگویی لازم را درخصوص تنظیم بازار محصولات اساسی داشته باشد. قبول مسوولیت توسط وزارت جهاد کشاورزی و در اختیار گرفتن ستاد تنظیم بازار و سایر وظایف متناسب با آن، زمینه را برای مدیریت و تنظیم بهتر بازار محصولات اساسی بدون نیاز به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی فراهم می‌‎کند.

۲- دلیل اولیه برای افزایش نرخ محصولات اساسی، رشد شدید نرخ ارز است؛ اما آنچه به این مساله دامن زده، تخصیص ارز دولتی برای واردات این محصولات است. تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی، باعث شکل‌گیری رانت و بازار قاچاقبرای این محصولات شد و به افزایش بیش از حد قیمت آنها انجامید. به‌عنوان نمونه در مورد گوشت، بخشی از محموله‌های وارداتی با ارز دولتی، به دلیل صرفه بالا، مجددا به‌صورت قاچاقی به کشورهای همسایه صادر شد و دلالان در این میان، از اختلاف ارز دولتی با ارز آزاد در تامین این محصول، سودهای کلان به دست آوردند؛ همزمان بخشی از دام مولد کشور نیز به‌صورت قاچاقی با قیمت ارز آزاد، به کشورهای همسایه صادر شد که این نیز کمبود عرضه در بازار را به همراه داشت. در نتیجه، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار دچار نوسان شد و افزایش بی‌رویه قیمت گوشت را به همراه داشت؛ در سایر محصولات اساسی نیز وضعیت به همین منوال بود و تخصیص نامطلوب ارز دولتی و نظارت ناقص، به هم ریختگی این بازارها را به همراه داشت. بنابراین این مساله نیز ریشه در شیوه مدیریت ارزی کشور داشته و ارتباطی با تشکیل وزارت بازرگانی ندارد.

۳- برخلاف آنچه دولت تصور می‌کند، حتی اگر در کوتاه‌مدت، وزارت بازرگانی بتواند بازار محصولات اساسی را مدیریت کند، با توجه به اینکه واردات بر تولید غلبه پیدا می‌کند، توان تولیدی کشور به ویژه در محصولات اساسی تضعیف خواهد شد که به راحتی امکان بازگشت آن وجود ندارد. وابستگی در محصولات اساسی که یک بخش راهبردی محسوب می‌شود، آن هم در شرایط تحریم، نتیجه این وضعیت خواهد بود. حال آنکه در سال‌های گذشته، دستاوردهای متعددی ناشی از ادغام بازرگانی در وزارت کشاورزینظیر رشد ۲۳ درصدی تولید محصولات کشاورزی، خودکفایی در تولید محصولات اساسی نظیر گندم و شکر، کاهش ۵ میلیارد دلاری تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی و بهبود وضعیت صادرات محصولات کشاورزی، حاصل شده است. با وجود این، با توجه به عمر کوتاه باقی‌مانده دولت و اینکه اصلاحات نهادی نیازمند گذر زمان حداقل یک‌ساله برای تثبیت و اثرگذاری است، این اقدام حتی در کوتاه‌مدت نیز نمی‌تواند منجر به بهبود وضعیت بازار محصولات اساسی شود. بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی نمی‌تواند تنظیم بازار را بهبود بخشد و عملا در شرایط فعلی کشور که نیازمند اقدامات هوشمندانه و فوری است، تنها زمان را از دولت و نهادهای اجرایی می‌گیرد که این به زیان مردم و اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

۴- بر اساس مطالعات تطبیقی و الگوی کشورهای پیشرفته، کیک اقتصاد باید به‌صورت عمودی افراز شود؛ به این معنا که برای چابک‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، صنایع مختلف، معادن و…، این بخش‌ها باید از هم تفکیک شوند.

در واقع افراز افقی و تفکیک کارکردهای مختلف اقتصاد از جمله تولید و تجارت، تنها منجر به تضعیف بخش تولید و غلبه واردات خواهد شد و مانند گذشته، به ظهور و بروز افراد صاحب قدرت در واردات محصولات مختلف که از آنها تحت عناوینی چون «سلطان گوشت»، «سلطان شکر» و… یاد می‌شود، می‌انجامد. بنابراین از این منظر نیز تشکیل وزارت بازرگانی توجیه کارشناسی و عملیاتی ندارد. ۵- طبق گزارش اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، طرح تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی، ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، ماده ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ماده ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری است؛ بنابراین تصویب چنین طرحی در بادی امر، غیرقانونی بوده و در تضاد با اسناد بالادستی است و اگر در دستور کار قرار گیرد، برای تصویب به دوسوم آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.  در این نامه همچنین به این موضوع اشاره شده که با توجه به موارد گفته شده، تشکیل وزارت بازرگانی نمی‌تواند به بهبود وضعیت تنظیم بازار محصولات اساسی منجر شود؛ همچنان که در شرایط تحریم، این اقدام بیش از زمان‌های عادی به زیان کشور است و مجلس شورای اسلامی باید نسبت به عواقب این تصمیم برای اقتصاد کشورپاسخگو باشد. در این بین در شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی آماده است «راهکارهای هوشمندانه برای تنظیم بازار محصولات اساسی» را که در آن نیازی به تغییر ساختاری وجود ندارد به مجلس ارائه کند.

ارزشمندترین ترکیب‌های جهان فوتبال؛ بارسلونا در صدر، من‌سیتی بالاتر از مادریدی‌ها!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ باشگاه‌های فوتبال با ارزش بازیکنانشان شناخته می‌شوند. این که هر تیم چه بازیکن‌هایی دارد و اگر بخواهد آن‌ها را به فروش برساند، چه درآمدی خواهد داشت. در جدیدترین رده‌بندی منتشر شده از تیم‌های فوتبال ثروتمند جهان، بارسلونا ارزشمندترین ترکیب را دارد. حضور لیونل مسی، فیلیپه کوتینیو و عثمان دمبله در این صدرنشینی بی دلیل نیست. پس از بارسلونای یک میلیارد و صد و هشتاد میلیون یورویی، منچسترسیتی با یک میلیارد و صد و چهل میلیون یورو در رده دوم قرار دارد. ترکیب رئال مادرید با جدایی کریستیانو رونالدو افت محسوسی را تجربه کرده و حالا فقط 965 میلیون یورو می‌ارزد. اتلتیکو مادرید فقط 5 میلیون یورو از لیورپول ارزشمندتر است و پاریسن ژرمن، آخرین باشگاهی است که بیشتر از 900 میلیون یورو بازیکن در اردوهایش دارد.

با وجود جذب رونالدو، یوونتوس به سختی توانسته در جمع ده تیم برتر حاضر شود. نکته جالب حضور تاتنهام، منچستریونایتد و چلسی در جمع ده ترکیب گران جهان فوتبال است.

بایرن مونیخ با فاصله زیادی از آرسنال، یازدهمین ترکیب گران جهان را در اختیار دارد و بروسیا دورتموند، دومین آلمانی حاضر در این لیست است که به جز یوونتوس، از همه تیم‌های ایتالیایی ترکیب ارزشمندتری دارد. دو تیم شهر میلان، در داشتن ترکیب گران‌تر هم با یکدیگر رقابت دارند و همین باعث شده تا اینترمیلان ترکیب ارزشمندتری از آث میلان داشته باشد. باشگاه نوظهور لایپزیگ آلمان، بالاتر از دو تیم قدیمی آاس رم و المپیک لیون در رده هفدهم است. نکته جالب این رده‌بندی حضور آژاکس در رتبه بیستم جدول است. آن‌ها با 420 میلیون یورو بازیکن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسیدند.

در جمع ده تیم نهایی هم حضور تیم‌های انگلیسی مشخص است. در میان سی ترکیب گران فوتبال جهان، بروسیا مونشن گلادباخ تنها ترکیبی است که بیشتر از 300 میلیون یورو ارزش دارد. موناکو هم با وجود فروش بیش از 600 میلیون یورو بازیکن، هنوز 305 میلیون یورو ستاره در اختیار دارد. 

255 41

تاجیک: جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی گرفتار شده است

محمدرضا تاجیک در نشستی با عنوان «آسیب شناسی جریان اصلاحات» به میزبانی اعضای جدا شده از حزب اعتماد ملی (حزب در شرف تاسیس)اظهار کرد: در فضای اصلاح طلبی برخی اشخاص و بعضی از آموزه ها و ایده ها کفایت نمادینی داشتند که ما را ذیل یک گفتمان جمع می کردند ولی امروز ما با یک نوع بحران حاملان و عاملان اصلاح طلبی مواجه هستیم، بنابراین اگر کسی بخواهد گفتمان شاداب، متفاوت و پراتیکالی را ایجاد کند، نباید از حاملان و عاملان مرسوم اصلاحات استفاده کند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: اصلاح طلبان به عنوان دستگاه قدرت با اصلاح طلبی برخورد کردند، ما اصلاح طلبی را ابزار قدرت قرار دادیم و هر زمان که به قدرت رسیدیم، فراموش کردیم از کجا آمده ایم و چون «اصلاح طلبی بدون اصلاح طلب» داشتیم، مثل دموکراسی بدون دموکرات؛ در فردای قدرت وقتی آب دیدیم مشخص شد شناگران ماهری هستیم و معلوم شد می توانیم مستبدان قاهری هم باشیم. مدیر مسئول فصلنامه گفتمان یادآور شد: این اصلاح طلبان امتحان خود را پس دادند و از مردم به عنوان یک تاکتیک و ابزار برای نجات خود بهره بردند و می برند، تاکتیکی برای عبور از بحران و نه یک راهبرد که به آن باور داشته باشند. وی تأکید کرد: جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی گرفتار شده است، اصلاح طلبانی که از اصلاح طلبی برج بابل ساخته اند برای این که به عرش قدرت برسند و در این مسیر همه آرمان ها و آموزه هایی را که بیان می شد ذبح کردند.

این تحلیل گر برجسته سیاسی با بیان این که اگر نظم و نظام کنونی ساقط شود در فردایش یک دیکتاتوری و استبداد خشن برپا خواهد شد، گفت: کسانی که در متروپل های دموکراسی نشسته اند و رسانه دارند، هنوز به قدرت نرسیده مخالف خود را برنمی تابند، هنوز به جایی نرسیده اند اعلام می کنند اولین کسانی را که بالای دار می بریم، روحانیون، اصلاح طلبان و فعالان مدنی داخل کشور هستند. تاجیک در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: اگر می خواهیم اصلاح طلبی را دوباره به جامعه معرفی کنیم، باید فاصله خود را با اصلاح طلبان مرسوم و معروف مشخص کنیم. این تحلیل گر سیاسی گفت: بسیاری در حال ترک سرزمین گفتمانی ما هستند چون خشکسالی مفهومی و گفتمانی آمده است، اکنون به نظرم در خزان اصلاح طلبی قرار داریم. وی افزود: بر ویرانه های ساختمان نمور و پرترک اصلاح طلبی باید امارتی نو بنا کنیم، این راه برون رفت اصلاحات از وضعیتی است که دچارش شده است در غیر این صورت تردید ندارم این جریان به طور فزاینده ای از صحنه سیاست جامعه و کنش گری های اجتماعی و فرهنگی ایران خارج خواهد شد.

2323

همزمان خربزه و عسل بخورید،می میرید؟!

یکی از این ترکیباتی که حتی امروز نیز به آن اشاره می‌شود مصرف همزمان خربزه و عسل است.

در قدیم گفته می‌شد خربزه با عسل سازگار نیست و هرکس این دو را باهم بخورد مریض شده و می‌میرد.

این درحالی است که یافته‌های پزشکی حاکی است که خوردن خربزه با عسل ضرری ندارد هرچند وقتی عسل به آن شیرینی خورده شود دیگر مزه خربزه احساس نمی‌شود.

نکته جالب توجه این‌که خوردن این دو خوراکی خوشمزه با هم ضرری ندارد ولی در صورتی‌ که فردی بیماری نهانی داشته باشد و این دو خوراکی را باهم مصرف کند بیماریش عود می‌کند.

1717

آمریکا چه نهاد و سازمانی را از تحریم استثنا کرده؟

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام فعلی و سابق آمریکایی گزارش داد، آمریکا با عقب‌نشینی از تصمیم خود استثناهای گسترده‌ای در نظر گرفته تا سازمانهای مردم نهاد، شرکتها و دولتهای خارجی به دلیل تعامل با سپاه پاسداران به طور خودکار با تحریم‌های آمریکا مواجه نشوند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا 19 فروردین‌ماه در اقدامی مغایر قوانین بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که بخشی از نیروهای رسمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران است، در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

رویترز سپاه پاسداران را نیرویی «قدرتمند» در ایران دانست و افزود: این استثناها از تحریم‌های آمریکا همچنین به مدیران خارجی اجازه می‌دهد در ایران به تجارت بپردازند و به گروه‌های فعال در زمینه کمک‌های بشردوستانه که در شمال سوریه، عراق و یمن فعال هستند اجازه می‌دهد تا بدون بیم از اعمال خودکار تحریم‌های آمریکا به کار خود ادامه دهند. با این حال، دولت آمریکا این حق را برای خود محفوظ نگهداشته است تا هر فردی در سازمان‌های مردم نهاد، شرکت و دولت‌های خارجی را که از یک سازمان مشمول لیست تروریستی خارجی آمریکا «حمایت» به عمل می‌آورند، تحریم کند.

2323