رونمایی از اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران +مشخصات و عکس

اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران با نام «یاسین» صبح امروز با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان رونمایی شد.

این هواپیما توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی طراحی و ساخته شده و قرار است به عنوان هواپیمای آموزشی در تعلیم خلبانان جنگنده کشور مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار نظامی | اخبار دفاعی , آجا | ارتش | ارتش جمهوری اسلامی ایران , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , نیروی هوایی | نیروی هوایی ارتش | نهاجا , جنگنده‌های ایران ,

مشخصان هواپیمای یاسین

اخبار نظامی | اخبار دفاعی , آجا | ارتش | ارتش جمهوری اسلامی ایران , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , نیروی هوایی | نیروی هوایی ارتش | نهاجا , جنگنده‌های ایران ,

همچنین بنا به گزارش ایسنا،جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی |«یاسین» دارای 12 متر طول، چهار مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف 12 کیلومتر به پرواز درآید.

بال این هواپیما با بیش از 10متر طول و 24 مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می کند.

جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش هفت هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.

کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.

صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا 100 متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.

میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها 700 متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.

جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

2727

کیهان: گرگیجه بی‌بی‌سی و دویچه وله از شکار رابط رسانه‌ای محافل ضد انقلاب


Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه

ظرفیت‌های تمدنی اربعین برای ایران و عراق

عباس عَزّاوی ( 1890 ـ 1971 م. / 1307 ـ 1381 ق.) حقوق‌دان و مورخ پرآوازه عراقی در کتاب موسوعه تاریخ العراق بین احتلالین که در هشت جلد به تفصیل تاریخ عراق را از سقوط خلافت عباسی و اشغال بغداد از سوی مغولان در سال 656 ق. / 1258 م. تا سقوط خلافت عثمانی و اشغال بغداد از سوی انگلیسها در سال 1335 ق. / 1917 م. مورد بررسی قرار داده است، در چند جای کتاب به مناسبات ایران و عراق اشاره کرده است.

از جمله در جلد چهارم که ویژه سالهای 941 تا 1049 ق. و دوره اول خلافت عثمانی است، از منازعات ایران و عثمانی  و اثر آن بر عراق و سرانجام تحت استیلای عثمانی قرار گرفتن عراق (ج 4، صص 338 ـ 340) سخن گفته است. و در جلد ششم که ویژه سالهای 1163 تا 1247 ق. و ایام حضور ممالیک در عراق است، (ج 6، صص 201 ـ 203) تیره شدن روابط بین ایران و عراق و برخی ناآرامیها و تعدیات مرزی (ج 6، صص 309 ـ 310) را کاویده است و نیز در جلد هفتم که ویژه سالهای 1247 تا 1289 ق. و دوره سوم خلافت عثمانی است، معاهده (دوم) ارزروم بین ایران (در زمان محمدشاه) و عثمانی (ایام سلطان عبدالمجید) بر سر مرزهای ایران و عراق  (ج 7، ص 93 ـ 94) و پشتوانه‌های حقوقی و تاریخی آن و پیامدهای آن را مورد بررسی قرار داده است:

هذه المعاهدة عقدت بین دولة إیران (الدولة القجاریة) أیام محمد شاه و بین الدولة العثمانیة أیام السلطان عبد المجید فی أرضروم و کانت فی 13 جمادی الآخرة من سنة 1263 ه- 1847 م‏. و قد غلط من قال کانت سنة 1264 هجریة. و تستند إلی معاهدة 19 ذی القعدة سنة 1238 ه- 1823 م المعقودة فی أرضروم أیضا بین إیران (الدولة القجاریة) أیام فتح علی شاه و بین الدولة العثمانیة أیام السلطان محمود الثانی و هذه تستند أیضا إلی معاهدة 17 شعبان سنة 1159 ه- 1746 م أیام نادر شاه. و فیها تقریر الحدود کما کانت أیام السلطان مراد الرابع بموجب المعاهدة المعقودة فی أوائل شوال سنة 1049 ه- 1640 م. و المعاهدة الأخیرة غیرت کثیرا فی حدود (زهاب) أو (زهاو) و وردت فی المعاهدة بلفظ (ذهاب) غلطا فجعلت شرقیها البلاد الجبلیة لجهة إیران و غربیها للعراق کما منحت (المحمرة) و میناءها لإیران و کذا (جزیرة الخضر) و (لنگرگاه) و السواحل الشرقیة من شط العرب ابتداء من المحمرة إلی مصب شط العرب فی البحر. و ترکت الأراضی المذکورة بعشائرها لإیران کما أن إیران ترکت کل دعوی فی لواء السلیمانیة و بلدتها و تعهدت بأن لا تتدخل فی تملکها فی ذلک و لا تتعرض به. و قرر فیها أن یشرع عقب عقد المعاهدة بأمر (تحدید الحدود). و أما العشائر فمنع کل تجاوز یقع منها، و أن دولتها مسؤولة عنه. و أما العشائر الذین لا تعرف تابعیتهم فیخیرون فی اتخاذ موطن، و أن یکونوا تابعین إحدی الدولتین. و باقی المطالب إقرار لما جاء فی المعاهدات السابقة من ألفة و أخوة و رعایة للحقوق الجواریة و من مراعاة زوّار و اتصال تجاری … و ما ماثل. و هذه المعاهدة تمت بعد مخابرات سیاسیة لسنین عدیدة. و عندی جملة کبیرة من هذه المخابرات لا تزال مخطوطة.

در همین جلد به اقدامات انجام شده برای مشخص ساختن مرزها پس از انعقاد معاهده (ج 7، صص 94 ـ 97 و نیز صفحات 276 ـ 277) اشاره شده است.

عزاوی همچنین گزارشی تقریبا مبسوط از سفر ناصرالدین شاه به عراق در سال 1287ق. و اقامت سه ماهه او  در عراق و اثر آن بر روابط دو کشور (ج 7 ، صص 280 ـ 282) ارائه کرده است:

صدرت الإرادة الملکیة فی قبول هذه الزیارة، … اهتمت الدولة، و قامت بأمر الاحتفاء به، و جل أملها تأسیس تعاون بین الدولتین فی منع ما کان و لا یزال یجری فی الحدود من حوادث و أن تتفاهم علی مطالبها، و صادف وروده أیام مدحت باشا، فکان الوضع ملائما، و حکمة هذا الوالی جعلته یلهج بهذا الاحتفاء، و صار یراعی حسن الجوار، و اتخذ هذه الزیارة فرصة لتأمین العلاقات. ورد بغداد یوم الاثنین 28 شعبان سنة 1287 ه- 1870 م … و کذلک من وقائع أیامه ورود ناصر الدین شاه لزیارة العتبات فکان الاهتمام به عظیما، و أن السلطان عبد العزیز أرسل کمال باشا نائبا عنه فی استقباله و الترحیب به … و لما ورد الشاه بغداد مدحه الأستاذ الزهاوی بقصیدة فارسیة أیضا تتضمن الترحیب بقدومه، أولها:

هزاران شکر کز فضل و عطای ایزد منان    ـ    شد از تشریف شه، بغداد رشک جمله بلدان

…. و کان الاحتفال بالشاه باهرا، استقبله الجند من خانقین بأبّهة فائقة و اتخذت له الحدیقة النجیبیة مسکنا، و هی المعروفة (بالمجیدیة) کانت بستان نجیب باشا … دامت سیاحة الشاه نحو ثلاثة أشهر فی خلالها زار العتبات فی النجف و کربلاء و سامراء، و کانت إرادة السلطان عبد العزیز أن یکون مدحت باشا فی صحبته …و بلغت جمیع المصاریف لسیاحة الشاه و لما اتخذ له من إنشاءات و مفروشات لقصره ما یزید علی ثلاثین ألف لیرة عثمانیة. بذلت الدولة ما یلیق من احترام عظیم، و أبهة لائقة بمقامه. اتخذ الوالی فرصة وجود الشاه فی بغداد ففتح باب المفاوضات عن المسائل المعلقة و کان قد ورد قدری بک لهذا الغرض … :

1- إن نقود إیران لم تطرد، و لم تقف عند سعر معین، و تتداول بصورة متحولة بین خمسة قروش و ثلاثة و ربع فأقنع الوالی الإیرانیین بأنها تتداول کسائر نقود الأجانب بقیمة القران الحقیقیة و هی ثلاثة قروش و ربع القرش 25/ 3 لا تزید علی ذلک، و أعلن للعموم، و الزیادة تابعة للرغبة.

2- الدفنیة. فی العتبات العالیة مما تضر بالصحة العامة من جراء التعفنات، فلزم أن یدفن المیت فی موطن موته و یبقی مدة سنة، و بعد مرور السنة تنقل عظامه و رممه فیحصل الغرض فتمت هذه و غیرها من القضایا المعلقة

به نظر می‌رسد با الهام از این گزارش تاریخی می‌توان به ابعاد و افقهای تازه‌ای از روابط دو کشور ایران و عراق اندیشید.

از یاد نباید برد و همواره باید بر این نکته تأکید کرد اربعین یک فرصت کاملا مردمی است و طبعا نباید این ویژگی را در معرض آسیب قرار داد. مردمی بودن یک ظرفیت است برای انواع بناهایی که می‌توان روی آن ساخت. حقیر در جایی دیگر ظرفیتهای تمدنی اربعین را در هفت بند مورد بررسی قرار داده‌ام و اکنون دو ظرفیت دیگر را با تأکید بر روابط ایران و عراق به آن می‌افزایم

الف. ظرفیت تمدنی اربعین در عرصه سیاست
پیشنهاد مشخص بنده فراهم آوردن فضای حضور رسمی دولتمردان و میهمانان خارجی که نوع رابطه کشور آنها با ایران و عراق می‌تواند وزن فرصتها و تهدیدها را تغییر دهد. دعوت این میهمانان که شاید گاه بتواند تا حد سران کشورها هم ارتقا یابد، باید با دعوت و محوریت طرف عراقی صورت بگیرد.

این اقدام می‌تواند به کاهش عوامل پیرامونی تهدید کننده منافع ملی و تقویت عوامل پیش‌برنده آن و تحکیم امنیت ملی و تدوین الگویی برای امنیت متقابل، و افزایش اعتمادسازی و افزایش ضریب اثرگذاری منطقه‌ای و بازدارندگی و تدوین استراتژی‌های مشترک و مطرح ساختن ارزشهای نو در روابط بین‌الملل و جز آن بیانجامد.
باید توجه داشت که بهره‌مندی درست از ظرفیت تمدنی اربعین در عرصه سیاست در سطح مسائلی که مطرح شد در گروی پذیرش ضرورت عراقی ماندن مدیریت این مراسم عظیم است. تحولات دهه‌های اخیر در نظریه‌ها و مفاهیم روابط بین‌الملل زمینه‌ساز ارائه تعاریفی نو از روابط بین‌الملل با بن‌مایه‌های دین، فرهنگ، هویت ملی و قدرت نرم به ویژه پشتوانه‌های مردمی فراهم ساخته است و اربعین ظرفیت بسیار بالایی برای به نمایش گذاشتن نمونه‌ای موفق در این زمینه برای ایران و عراق دارد.

ب. کارکرد هویت بخشی و حیات بخشی
مناسک اجتماعی اعم از مناسک دینی و غیردینی به دلیل سرشت جمعی خود همواره نقش هویت ساز دارند. راهپیمایی اربعین نیز تنها یک حرکت عبادی صرف برای تکریم و بزرگداشت امام حسین علیه السلام و حادثة عاشوراء نیست، بلکه در کنار این کارکرد، خود رویدادی مستقل و دارای اثرات ویژه است. راهپیمایان اربعین افزون بر ادای احترام به شهدای کربلاء و سالار شهیدان، با با پیاده روی و خواندن دعا و زیارت و نوع تعامل با اطرافیان خود به نوعی یکسان انگاری خود با پیروان اباعبدالله و در نتیجه مشارکت در بازتولید آن حماسه بزرگ می پردازند. مراد از هویت بخشی همین حس یکسان بودن با یاران امام حسین علیه السلام و حس عضویت در مجموعة اصحاب امام حسین علیه السلام و قرار داشتن در جبهة آنهاست. راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از مناسک دینی به دلیل ریشه داشتن در مبانی اندیشة اسلامی لاجرم به تقویت روح اسلام در ایران و عراق می انجامد.

ج. کارکرد انسجام بخشی
هویت بخشی در درجه اول یک حس درونی است که البته نشانه  و بروز بیرونی هم دارد ولی انسجام-بخشی بیشتر یک ویژگی اجتماعی است که البته بیگانه با حس درونی نیست. راهپیمایان اربعین با همه تنوع مذهبی و گرایشهای سیاسی که دارند در یک حرکت جمعی و هماهنگ حضور می یابند و گروههایی که در صحنة سیاست و اجتماعی و حتی فعالیتهای علمی واگرا به شمار می روند با محوریت نام مقدس امام حسین علیه السلام همگرایی را تجربه می کنند. این کارکرد هم می‌تواند فراتر از انسجام ملی در زمینه انسجام فراملی هم بین ایران و عراق مد نظر قرار گیرد.

د. کارکرد تربیت اخلاقی با تأکید بر اخلاق اجتماعی
مراد از این کارکرد فراهم آمدن شرایطی در راهپیمایی اربعین است که همه راهپیمایان را به انجام کارهای خیر و احساس مسؤولیت نسبت به مشکلات احتمالی دیگران سوق می دهد. این رفتارهای اخلاقی اجتماعی به شکلهای مختلفی مانند نذورات و خیرات و مبرات و خدمت به زائران بروز می یابد. تجربه‌های بسیار زیاد و خاطرات انبوهی که در سفرهای سالهای اخیر تمامی شرکت‌کنندگان در راهپیمایی داشته‌اند شایسته ثبت و انتشار و دست‌مایه‌ای بسیار ارزشمند برای ارائه یک الگوی اخلاقی فراملی است.

هـ . کارکرد تعمیق معنویت
کارکرد اخلاقی راهپیمایی اربعین زمینه ساز یک کارکرد والاتر یعنی کارکرد ژرفابخشیدن به معنویت است. آموزه های اسلامی برای مناسک و عبادات جمعی به عنوان یکی از روشهای کسب معنویت ارزش زیادی قائل است. عبادت معنویت  آفرین است ولی عباداتی که به صورت جمعی صورت می گیرد و شاید برترین شکل آن در نماز جماعت تجلی کند، به هم افزایی معنوی می انجامد. تأثیر جمع و حضور در اجتماعاتی که حتی تداوم نداشته باشد در روحیه افراد امری روشن و انکارناپذیر است. “جمع درمانی” که در روانشناسی جدید به آن اقبال نشان داده می شود، بر آمده از همین خصلت جمع های بشری است. لذت معنوی که از عبادت فردی به دست می آید قابل انکار نیست و نکوهیده نیز نیست، ولی ماندگاری معنویتی که در عبادت جمعی به چنگ می آید بسیار بیشتر است. در راهپیمایی اربعین هم هر یک از کنشگرانی که در راهپیمایی شرکت کرده اند، خلوتی ویژه با محبوب و تجربة معنویتی ویژة خود دارند ولی این حرکت جمعی و مشاهدة انواع رفتارهای عبادی و معنوی از دیگران مانند ذکر گفتن، زیارت  نامه خواندن، گریه، عزاداری، احسان، به جان خریدن انواع دشواریها مانند گرما و تشنگی و تاول پا سبب عمق یافتن این معنویت در وجود آنها می شود و این همان هم افزایی یا سینرژی Synergy است که به اثر تصاعدی فعالیتهای هم خانواده بر یکدیگر گفته می شود (مروتی، سهراب؛ یعقوبی، مینا، بررسی تأثیر مناسک اسلامی بر فرایند معنویت یابی دینی، معرفت ادیان، سال چهارم، شماره 16، پاییز 1392، صص 7 ـ 20، صص 16 ـ 17) این کارکرد نیز مرز نمی‌شناسد و هم برای ایران و هم برای عراق فرصتی مناسب برای همکاری و تبادل تجربه فراهم ساخته است.

و . کارکرد معرفت افزایی
بی تردید در فضای راهپیمایی اربعین به ویژه در سالهای اخیر که رفته رفته اهمیت آن برای همگان روشن تر شده است، حجم قابل توجهی اطلاعات در زمینه های مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی مبادله می شود که طبعاً بخش عمدة آنها اطلاعات دینی است که به افزایش دامنة آگاهی راهپیمایان می-انجامد؛ تردیدی نیست که این کارکرد نیز فرامرزی است و می‌تواند زمینه‌های مشترکی بین ایران و عراق را پوشش دهد. 

ز. کارکرد ایجاد و تقویت کلان نگری و جهانی اندیشی
در این مراسم افزون بر شیعیان، زائرانی سنی، مسیحی، ایزدی، زرتشتی و حتی صابئین شرکت داشته و همپای همة زائران به فعالیتهای مانند خدمت به زائران می‌پردازند. زائری که خود را در کنار زائرانی از مذاهب و ادیان و نژادها و سرزمینهای دیگر می یابد عملاً خود را در مقیاسی بسیار گسترده تر از سطح محلی و یا درون مذهبی می بیند و این سطح نگاه گسترده و کلان را می توان یک نگاه جهانی نامید. نگاه گسترده و جامع و جهانی در متون و منابع دینی  مربوط به عاشورا نیز انعکاس دارد. خودآگاهی زائران ایرانی  و عراقی به این کارکرد از مهمترین گامهای لازم برای برخورداری از نگاه تمدنی است.

ح. کارکرد ایجاد اعتماد به نفس  و اقتدار آفرینی
این کارکرد که به ویژه در سالهای اخیر بروز و معنی پیدا کرده است، معطوف به کوششهایی تنگ نظرانه مذهبی است که از سوی گروههای صهیونیستی تکفیری برای بازداشتن به ویژه شیعیان از شرکت در راهپیمایی اربعین صورت گرفته است و امسال هم شکلی دیگر از آن را برای بر هم زدن امنیت عراق شاهد بودیم. راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر به همه علاقمندان امام حسین علیه السلام حس اعتماد به نفس بخشید و اقتدار آنها را در صحنة جهانی به نمایش گذاشت و به روشنی اثبات کرد که خطر جان باختن نمی تواند آنها را از تعظیم فرهنگ عاشورا بازدارد. در برابر سخن پراکنی های بنگاههای صهیونیستی و امریکایی، راهپیمایی اربعین بزرگترین نمایشی است که ظلم ستیزی بدون جنگ طلبی شیعیان را در معرض دید همگان قرار داده است.

ط . کارکرد ظرفیت‌آفرینی اقتصادی
کی از رویکردهای مهم در روابط خارجی بهره‌گیری از آن برای توسعه اقتصادی و افزایش ثروت ملی و تشویق به سرمایه‌گذاری خارجی و کاهش موانع آن، افزایش صادرات و مانند آن است. ایران و عراق می‌توانند با زمینه‌سازی برای بخش خصوصی و رقابت سالم آنها و ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای استفاده از هر کالای غیرایرانی و غیرعراقی، بازار گسترده اربعین را به فضایی برای رشد اقتصادی خود تبدیل کنند.

جمع‌بندی:
راهپیمایی اربعین یک حماسه عاشورایی است ولی در سالروز عاشورا برپا نمی شود،  بلکه در سالروز نخستین اربعین امام حسین علیه السلام به وقوع می پیوندد، شاید به این دلیل که استمرار عاشوراء و تداوم آن را حکایت کند. نفس تداوم بخشیدن به عاشوراء تا اربعین به صورت نمادین به معنای کوشش برای امتداد بخشیدن به عاشوراء و زنده نگاه داشتن مشعل هدایت گر آن است. مراسم اربعین نقطه تلاقی آرمانها و عقلانیت و منافع ملی با پشتوانه بی‌نظیر حمایت مردمی در دو کشور و نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر و همکاری با هم برای تأمین منافع ملی همزماان با دست یافتن به منافع مشترک در سطح منطقه‌ای و بین المللی با رویکرد تمدنی است. تردیدی نیست که اگر این مراسم از منظر جامعه شناختی، فرهنگ شناختی، مردم شناختی، ارتباط شناختی، روان شناختی و مانند آن مورد واکاوی قرار گیرد ظرفیتهای مدیریت پذیر آن هر چه بیشتر هویدا خواهد شد. ظرفیتهای نه گانه تمدنی اربعین مستقل از اراده ما تحقق یافته است ولی اگر به آنها خودآگاهی داشته باشیم می توانیم با مدیریت بهتر آن، بهره بیشتری از آن ببریم.

بر این اساس پیشنهاد می‌شود شورای عالی سیاست‌گذاری اربعین با محوریت طرف عراقی و با ترکیبی از شخصیتهای حقوقی و حقیقی ایرانی و عراقی از بین علمای دین و دولتمردان و نمایندگان سازمانهای مردم‌نهاد راه‌اندازی شود و با نگاهی تمدنی مجموعه فعالیتهای اربعین راهبری شود. یکی از اقدامات زیر نظر این شورا می‌تواند راه‌اندازی خبرگزاری اربعین برای هدایت اخبار و گزارشهای اربعین در کنار آزاد گذاشتن گردش آزاد اخبار مردمی باشد.

تأکید می‌نماید باید نهایت دقت و کوشش برای حفظ روح زیارت مراسم اربعین و فرو نغلتیدن به برجسته ساختن بیش از حد ابعاد سیاسی و اقتصادی آن به عمل آید. در همین چارچوب برنامه‌ریزی برای جهت دادن به بعد فرهنگی و آموزشی این مراسم به ویژه با الهام از مضامین زیارت اربعین باید مورد توجه قرار گیرد.  

* دکتر محسن الویری، مدیرگروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع)

وقتی رویای منصوریان خیلی زود پرپر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شکست خانگی 4-2 و حذف از رقابت های جام حذفی برای علیرضا منصوریان و ذوب آهنی ها طعم تلخی داشت. انقدر تلخ که منصوریان حتی بازی استقلالی که هدایتش را بر عهده داشت مقابل العین را از خاطر برد و گفت شکست دیروز بدترین تجربه دوران مربیگری اش بوده. ذوب آهنی ها در حالی از گردونه رقابت های جام حذفی کنار رفتند که در لیگ برتر هم هنوز موفق به کسب برتری نشدند. شکست مقابل مس کرمان برای آنها شبیه پرپر شدن رویای سرمربی تیم شان بود. چراکه منصوریان پیش از بازی تیمش در مرحله قبل مقابل پارس جنوبی جم از این گفته بود که روی جام حذفی حساب ویژه ای باز کرده و این رقابت ها برای او و بازیکنانش اهمیت زیادی دارد. حالا ولی منصوریان مانده و تیمی که در لیگ برتر هنوز به برتری نرسیده و جام حذفی را هم از دست داده. این شاید بعد گذراندن روزهای سخت حضور در استقلال، یکی از سخت ترین چالش های زندگی ورزشی علی منصور باشد.

43257

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

هم اکنون استاد راهنما و مشاور چند پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری درباره سلبریتی ها و ستاره های اینستاگرامی هستم. در چند روز گذشته به این موضوع فکر می کردم که چگونه می توانم خلاصه آن تحقیقات و دیدگاه ها را برای مخاطب غیرجامعه شناس خلاصه کنم؟
چگونه می توانم نقطه نظرات منتقدان جهانی عرصه سلبریتی و اینفلوئنسرها را به زبانی ساده و البته اثرگذار طرح کنم؟ قطعا نگارش مقاله علمی شاید برای محققان مفید باشد ولی آنچنان که انتظار دارم برای عموم مخاطبان مفید نخواهد بود. در نهایت تصمیم گرفتم متن زیر را بنویسم. این متن دقیقا با رفت و برگشت بین نظریه ها، تحقیقات و واقعیت جامعه ایرانی نوشته شده است.

واقعیت آنکه، ما نیاز داریم تا از برخی از سازوکارهای پشت پرده ستاره های اینستاگرامی آگاه شویم. این متن شاید در قسمت هایی تلخ و یا شاید هم سطحی به نظر آید ولی قصد آن صرفا ارتقاء آگاهی های عمومی درباره مسائل این روزهای ما در فضای مجازی است.
برای آنکه تبدیل به اینفلوئنسر شوید و درآمد هنگفتی کسب کنید سعی نمایید تا توصیه های زیر را جدی بگیرید:

لاکچری باشید:
این اولین قانون طلایی را همیشه آویزه گوَشتان کنید. همه مکان هایی که زمینۀ عکس هایتان است و همه خرت و پرت های دور و برتان باید لاکچری به نظر برسند. کاملا شیک و مدرن. وانمود کنید که انگار در استودیوهای مجلل شبکه های تلویزیونی زندگی می کنید. در وان لاکچری یک هتل دراز بکشید و به یک جای نامعلوم خیره شوید و وانمود کنید که بعد از هفته پرکار و فشرده ای که داشته اید حالا دارید ریلکسیشن می کنید. یکبار هم عکس میز صبحانه با میوه های رنگی، کلوچه هلو یا توت فرنگی و املت ماسالا منتشر کنید. لبه فنجان قهوه را به لب هایتان بچسبانید ولی داخل دهانتان نبرید. اگر در دست دیگرتان هم یک دستمال کاغذی رنگی بگیرید انگار که دارید آنرا طرف دهانتان می برید عکس کامل می شود. عکس را در یک تراس سرسبز که ترجیحا کنار آن یک رودخانه باشد بگیرید. اگر سخت است پول بدهید با فتوشاپ برایتان در بیاورند. مبادا عکس هایی منتشر کنید که لاکچری به نظر نمی رسند. مبادا آن افرادی از فامیل را نشان بدهید که در عکس یا فیلم عروسی تان کمی بنجنل یا ماسیده اند. فتوشاپ کنید طوری که همه فکر کنند شما از طبقه باکلاسی هستید. وانمود کنید که جد اندر جد باکلاس بوده اید و تازه به دوران رسیده نیستید.

قانون اشک و مشت:
این روزها به دلیل بحران های اقتصادی، بیشتر ایرانیان تنگدست اند. پس بگذارید آنها چیزهایی را که ندارند و در حسرت اش دارند می سوزند در شما پیدا کنند. اصلا نگران احساسات آنها نباشید. اساسا کاری با احساسات انسانها نداشته باشید. قرار است شما پولدار و مشهور شوید. کاری کنید که آنها با دیدن عکسهایتان هر دقیقه شکست ها و نداشته هایشان را به یاد بیاورند. آنان با اینکه اوایل از شما بدشان خواهد آمد ولی چیزی در درون شان آنها را به سمت شما سوق خواهد داد و آن چیز، آرزوهای سرکوب شده شان است. نگران نباشید. شما باید جنس بفروشید. همین.

مصادره ناکامی:
اصلا نگران نباشید که باعث غلیان احساس محرومیت و ناکامی فالوورهایتان می شوید. به تدریج آنها موفقیت های شما را موفقیت خودشان خواهند دید. آنها به تدریج در شما حل خواهند شد به طوری که وقتی شما پولدارتر می شوید آنها خوشحال شوند. این خیلی مهم است و باید آنها را به این نقطه برسانید. شما باید آنها را از مشت زدن بر روی میز به خاطر غبطه به حال شما،  به هورا کشیدن برای موفقیت هایتان برسانید. کاری کنید که وقتی شما موفق می شوید آنها با صدای بلند موفقیت شما را به مادر و پدرشان خبر بدهند و سراسر آن روز خوشحال باشند. این برای شما خوب است هر چند متأسفانه از نشانه های بروز یک اختلال روانی در آنهاست.

فیل ات هوم:
کاری کنید که فالوورهایتان احساس کنند که جزو خانواده شما هستند یا وقتی به صفحه شما می آیند احساس حضور در خانه خودشان را داشته باشند، همان که خارجی ها می گویند « فیل ات هوم». فکر کنید یک تیم ساخته اید و رهبر آن خودتان هستید ولی آنها نباید پی ببرند که شما دارید به سلیقه آنها برای خرید جهت می دهید. خیلی خیلی موذیانه این کار را انجام دهید. مثلا بگویید «خب آماده اید؟»، « رفقا چه خبر؟»، « سلام، من اومدم»، « رفقا حالتون خوبه؟». کاری کنید که آنها فکر کنند شما در کنارشان نشسته اید و دستتان را روی شانه هایشان انداخته اید و دارید با آنها چیپس و ماست می خورید. آنقدر آنها را به خودتان وابسته کنید که اگر در صفحه ای از شما انتقاد شد یا شما را مسخره کردند آنها جواب منتقدان را بدهند و نه شما. آنها سینه شان را برای شما چاک کنند و نه خودتان. شما فقط باید به آنها جنس بفروشید. چکار دارید به این کارها.

کالایی به نام صمیمیت بفروشید:
مدام به این فکر کنید که باید چکار کنید تا آنها با شما احساس صمیمت کنند و تصور کنند که خیلی به شما نزدیک اند طوری که هر روز دلشان برای شما تنگ بشود. برای اینکه آنها با شما احساس صمیمیت کنند بگردید در مسائل خانوادگی تان چیزی پیدا کنید تا بتوانید این احساس را به آنها منتقل کنید. مثلا عکس ها یا فیلم های عروسیتان را زیر و رو کنید و چیزی پیدا کنید و به آنها نشان بدهید. عکس های عاشقانه بگذارید. گاهی وقت ها هم از کودکی تان عکس بگذارید. گاهی اوقات از نحوه آشنایی تان با شریک زندگی یا دوست دختر/پسرتان بگویید. فالوورها این چیزها را خیلی دوست دارند. کلا زندگی تان را ببرید روی استیج. این صمیمیت باعث می شود آنها از نظر عاطفی با شما بیشتر درگیر شوند. کم کم از در بیایند تو و داخل پذیرایی خانه تان بنشینند. این باعث می شود تا وقتی شما به آنها می گویید فلان چیز را بخرید با خیال راحت بروند و بخرند. انگار دوست شان به آنها گفته. چیزی که هدف نهایی ماست.

شوی انتقاد بدهید:
گاهی اوقات سعی کنید از بعضی از اجناسی که تبلیغ می کنید انتقاد کنید مثلا اگر لوازم آرایش، لاستیک ماشین یا سنگ پا تبلیغ می کنید بگویید من مصرف کردم و از کیفیت اش راضی نبودم. این باعث می شود آنها بگویند که «اون خیلی صادقانه تبلیغ می کنه». بگویند « اگه کیفیت یه چیزی خوب نباشه راحت به همه میگه که خوب نیست». اگر این را بگویند خیلی به نفع شماست و می توانید بیشتر بفروشید. ولی یادتان نرود. قبلش حتما با تخفیف دادن به کمپانی ها در تبلیغات، از آنها درخواست کنید تا بگویند که قرار است خط تولید کدام محصول را جمع کنند. بعد شما از همان محصول انتقاد کنید. این باعث می شود که کردیت به دست بیاورید. بعدها فالوورهای از همه جا بی خبرتان بگویند که انتقادهای او باعث شد تا فلان کمپانی خط تولید یک محصولش را جمع کند. خودتان هم زیرپوستی بعدا روی این موضوع مانور بدهید. خوب است و باعث می شود در کل بیشتر جنس بفروشید. می بیند چقدر راحت می توان مردم را گول زد؟

دستانتان را دور چهره های مشهور حلقه کنید و مثل هالوها بخندید به شکلی که ابروهایتان به شکل هشتادوهشت شود:
اگر می توانید چهره های مشهور را پیدا کنید و با آنها عکس یا فیلم بگیرید. حتی شده به شکل پنهانی به مدیر برنامه های آنها رشوه بدهید و با آنها عکس بگیرید. یادتان باشد فالوورهای از همه جا بی خبر باید فکر کنند که شما با چهره های مشهور خیلی صمیمی هستید و هر هفته با آنها دورهمی دارید. پس عکس باید صمیمی به نظر برسد. اگر چهره خیلی معروف هم پیدا نکردید می توانید با بعضی از دندانپزشکان، روان شناسان، پزشکان زیبایی و یا حتی یک استاد پیانو در تهران که ولع سلبریتی شدن دارد هم عکس بگیرید. آنها راحت تر راضی می شوند چون دوست دارند سلبریتی شوند ولی هنوز نمی دانند که راهش چیست.

با مو بورها و چشم آبی ها عکس بگیرید:
گاهی اوقات با خارجی ها عکس بگیرید. حتما سفیدپوست و مو طلایی باشند. کسانی باشند که انگلیسی را با لهجه امریکایی حرف بزنند. شغل آنها و کس و کارشان مهم نیست. حتی اگر کارگر چمن زنی ساختمان تان هم باشد اشکال ندارد. ولی شما این را نگویید. بگویید با دیوید، مایکل، رابرت یا پیتر کمی درباره دیوانگی ترامپ حرف زدیم. حتما در کپشن یکی از این چهار اسم را بنویسید چون این اسمها خیلی خارجی اند. فالوورهایتان می گویند « آره بابا، اون با خارجی ها نشست و برخاست داره، آدم حسابیه». این روی فروش تأثیر دارد.

 اگر احیانا برای مدتی نتوانستید استوری یا پست جدید بگذارید حتما بیایید و به فالوورهایتان بگویید که خیلی دلتان برای آنها تنگ شده است و بی صبرانه منتظر هستید تا مشغله های بیزنسی تان کمتر شود تا فرصت کنید و استوری بگذارید. هنگام ارسال این نوع پیام صورت تان زیاد خندان نباشد و کمی درصورت تان غصه دیده شود. به هر حال رفتارتان باید باورپذیر باشد و این روی فروش خیلی تأثیر دارد.

شوی انگلیسی بدون لهجه بدهید:
گاهی اوقات قسمتی از انگلیسی حرف زدن خودتان را هم منتشر کنید. دقت کنید که اصلا لهجه نداشته باشید چون ایرانی ها تنها مردمان جهان هستند که معتقدند هر کس انگلیسی را با لهجه حرف بزند حتی اگر بومی کشور استرالیا باشد یعنی اصلا انگلیسی بلد نیست. آنقدر فیلم بگیرید تا آنی که بدون لهجه است بیرون بزند. حتی اگر می توانید از روی کاغذ بخوانید و ضبط کنید و بعد صداگذاری کنید. این باعث می شود بیشتر بفروشید.

محو تبلیغ کنید:
دیده اید که قصه بعضی از فیلم های اکشن هالیوود در برج های دوقلوی پتروناس مالزی یا برج الخلیفه دوبی می گذرد؟ هدف آن فیلمها در حقیقت تبلیغ این برج هاست و نه هیچ چیز دیگر. فقط بیننده باهوش می داند که کمپانی سازنده فیلم چقدر بابت تبلیغ این برج ها پول گرفته است. شما هم باید به همین شکل «تبلیغ محو» داشته باشید. مثلا در حالی که عکسی از میز شام می گذارید بنویسید:« امشب می خوام آگامونو رو خوسحال کنم. لازنیا پختم. عسلام، من از این مارک استفاده کردم به نظرتون خوبه؟» و بعد مارک آن لازانیا را به آنها نشان بدهید ولی موذیانه آنرا به گوشه پیشخوان پرتاب کنید. فالوورهایتان به خوشحالی آگاتون(آقاتون) فکر خواهند کرد و نه پولی که از یک شرکت تولید لازانیا گرفته اید تا برایشان تبلیغ کنید و یا در حالی که در مقابل تان انواع ادکلن های مردانه را چیده اید بگویید «امروز با یکی قرار دارم و می خوام در اولین ملاقات عاشقم بشه. برای همین می خوام این ادکلن رو امتحان کنم». وضع ایده آل آن است که در چند ساعت دهها هزار نفر در صفحه شما کامنت بگذارند و ابتدای کامنت هایشان را هم با « عشقم، عزیزم» شروع کنند. این یعنی آنکه شما نشان عالی فریبکاری را دریافت کرده اید. ناراحت نشوید. شوخی کردم.

پول بدهید بنویسند:
اگر می توانید پرس و جو کنید و یک سایت یا نشریه ای، مهم نیست چه نشریه ای، پیدا کنید تا مطلبی درباره شما منتشر کنند. حتما حروفش انگلیسی باشد چون مردم حروف انگلیسی را باکلاس می دانند. همچنین مرکز آن سایت یا نشریه حتما در اروپا یا امریکای شمالی باشد. خیلی راحت است. مبلغی می دهید و آنها چند سطری درباره شما می نویسند. بعد مثل همیشه با برادرتان یا همان پسرخاله تان که چندین اکانت با نام های جعلی در اینستاگرام دارد هماهنگ کنید که بعد از یکی از پست هایتان فورا به عنوان اولین کامنت خبر انتشار آنرا بنویسد و به شما تبریک بگوید. بعد با اکانت های دیگری که دارد پشت سر هم با جمله های متفاوت به شما تبریک گفته شود. البته شما وانمود کنید که نمی دانستید و در عین حال این اتفاق ها برایتان کاملا عادی است. البته حتما از فالوورها تشکر کنید و بگویید که این موفقیت را صددرصد مدیون آنها هستید. این کار بر فروش جنس اثر دارد.

همیشه انتظار داشته باشید که عده ای کامنت های ناجور برایتان بنویسند یا فحش های رکیک بدهند یا جایی از بدن تان را مسخره کنند. توصیه می کنم که این کامنت ها را حذف نکنید. آن کامنت ها پول هستند، چیزی که شما به دنبال آن هستید. خیلی ها فقط برای خواندن کامنت به صفحه شما مراجعه می کنند و کاری با خود شما ندارند. همین باعث می شود آمار بازدید از صفحه و آمار انگیجمنت مخاطبان با صفحه بالا برود.

یک رمان باشید:
کاری کنید که فالوورهایتان فکر کنند دارند یک سریال ترکی می بینند و یا یک رمان می خوانند. کتاب های بیوگرافی را بخوانید و ببینید که چطور می توانید استوری هایتان را تبدیل به بیوگرافی کنید. کاری کنید که فالوورهایتان زندگی شما را مانند یک رمان دنبال کنند به طوری که اگر روزی صفحه شما را چک نکنند دمق شوند.

کمی معمولی باشید هم بد نیست:
گاهی اوقات، فقط گاهی اوقات معمولی باشید. مثلا خانه تان را نشان بدهید که کمی بهم ریخته است. اشکال ندارد. بگذارید فالوورهایتان فکر کنند که شما هم گاهی اوقات خانه ای بهم ریخته دارید. ولی یادتان باشد بهم ریختگی خانه شما باید با بهم ریختگی خانه آدمهای معمولی فرق کند. یک نوع بهم ریختگی خاص باشد. دهها عکس بگیرید و آن بهم ریختگی که لاکچری تر است منتشر کنید. با شرکت ها صحبت کنید تا  برای تبلیغ، وسیله ای را در جایی از این بهم ریختگی بگنجانید. البته تبلیغ محو. از هر فرصت برای فروش استفاده کنید.

دنیا پس از تو:
فالوورهایتان باید فکر کنند که شما زندگی عاشقانه ای دارید. درست است که رابطه خوبی با همسرتان ندارید ولی باید تظاهر کنید که زندگی عاشقانه ای دارید و با همدیگر حالتان خوب است. فیلم عروسی تان را نشان بدهید. در ماشین آهنگ بگذارید و با همدیگر بخوانید. وقتی آهنگ می گوید تو؛ شما به همدیگر اشاره کنید. اگر خطبه عقد آریایی دارید حتما منتشر کنید. می دانید این روزها خطبه عقد آریایی چقدر برای اینفلوئنسر شدن سرنوشت ساز است؟ لعنتی معجزه می کند. این تصویر آنقدر مهم است که اگر هم ندارید بروید و دوباره عروسی کنید. روی فروش جنس خیلی تأثیر دارد.

به کنسرت ها بروید:
حتما از کنسرت استوری بگذارید. اگر خارج از کشور باشد خیلی بهتر است. گاهی اوقات هم کنسرت خوانندگان خارجی بروید. این باعث می شود فالوورها فکر کنند که شما فرد باکلاسی هستید. دو سطر هم در ویکی پدیا درباره خواننده پیدا کنید و در کپشن بنویسید تا فالوورها فکر کنند شما به طور منظم به کنسرت های خارجی می روید. این بر فروش جنس اثر دارد.

تکیه کلام خودتان را پیدا کنید:
همیشه با یک تکیه کلام خودمانی حرف هایتان را آغاز کنید. مثلا بگویید «هی؟ یو؟» و بعد بگویید « من اینجام ور دل شمام». یا مثلا: «عشقولکای من سلام»، . این باعث می شود تا شما تکیه کلام خودتان را داشته باشید، همه شما را با آن تکیه کلام بشناسند. این روی فروش جنس تأثیر دارد.

افاده ای نباشید:
در کپشن هایتان جمله های قلمبه سلمبه ننویسید. زیاد شعر یا جمله های عاشقانه ننویسید. اینها دیگر خیلی خز شده است. خودمانی بنویسید. بگذارید فالوورها بگویند« اون خیلی خودشه. همین باعث موفقیتش شده، بر خلاف خیلی ها اون اصلا فیلم بازی نمی کنه». تظاهر کنید که خیلی خودتان هستید. این روی فروش جنس خیلی تأثیر دارد.

مثلا حواسم نیست:
گاهی اوقات عکس های تکیِ «محن» در صفحه تان بگذارید. محن حرف اول سه کلمه « مثلا حواسم نیست» است. عکس ها باید خیلی حرفه ای باشند. حتما قبلش یک میک آپ آرتیست خوب خبر کنید تا بیاید و روی صورتتان کار کند. در این عکسها می توانید روزنامه به دست بگیرید. دیگر تأکید نمی کنم که حتما یک روزنامه خارجی مثل لوموند باشد. عمدا گفتم لوموند چون برای این عکس ها فضای فرانسه بازنمایی شود بهتر است. یا ایستاده به دوردست ها نگاه کنید طوری که باد موهایتان را پریشان کند، یا روی کاپوت یک ماشین لاکچری بنشینید و یک کلاه بگذارید و به غروب خورشید نگاه کنید. اینها روی فروش جنس خیلی تأثیر دارد.

یک ریاکار باکلاس باشید:
هیچکس نباید بفهمد که سراسر زندگی شما فیلم است.  کسی نباید بفهمد که جلوی صحنه و پشت صحنه زندگی شما چقدر متناقض است. کسی نباید بفهمد که شما زیر ماسک هایتان اشک می ریزید. همه چیز در ظاهر باید پرفکت باشد.

اون خیلی خودشه:
باز هم می گویم. فالوورها باید بگویند که « اون خیلی خودشه» و این صفت برجسته شما باشد. لاکچری باشید، قرتی باشید ولی کاری کنید که بگویند «اون خیلی خودشه». برای آنکه بگویند اون خیلی خودشه گاهی اوقات جوش صورتتان را استوری کنید. آنها خیلی خوشحال می شوند. اینکه ببینند شما هم مانند آنها صورت تان جوش می زند بیشتر عاشق تان می شوند. این در فروش جنس خیلی اثر خوبی دارد.

سیاست نه:
به مسائل سیاسی وارد نشوید. اصلا. این روی فروش جنس ممکن است تأثیر خوبی نداشته باشد. نگران نباشید. طرفداران شما زیاد اهل فکر نیستند که از شما چنین انتظاری داشته باشند. ولی گاهی اوقات خیلی خیلی تلویحی طوری که به کسی برنخورد درباره یک خبر مملکت واکنش نرمی نشان بدهید. در لفافه چیزی بگویید تا دیگران نگویند که فلانی اصلا انگار نه انگار که ایرانی است. بگویید و بگذرید و اگر چیزی هم در کامنت ها نوشتند جواب ندهید. این موضع گیری فقط برای ژست است و نه هیچ چیز دیگر.

بامزه باشید:
گاهی اوقات خودتان را شیرین عقل جلوه بدهید. اشکالی ندارد. مثلا جلوی دوربین رقص جواتی یا رقص خردادیانی کنید. یا با آهنگ «قر تو کمرم فراوونه» پشت به دوربین بشکن بزنید و خود تان را به چپ و راست تکان بدهید یا در ماشین فرمان را رها کنید و برقصید. کاری کنید که دل فالوورها برایتان غنج بزند. این باعث می شود تا بامزه جلوه کنید و بیشتر جنس بفروشید. در ضمن فالوورها بگویند که« اون خیلی خاکیه، با اینکه انگلیسی رو بدون لهجه حرف می زنه و با یه خارجی به نام رابرت عکس گرفته اصلا خودشو نمی گیره».

دست خیر نمایشی داشته باشید:
برای جلب توجه طرفداران و فروش بیشتر جنس به آنها باید کار خیر انجام بدهید و حتما هم سعی کنید دیگران از کار خیرتان با خبر شوند. کار خیری که دیگران نفهمند هیچ کمکی به فروش جنس نمی کند. شکل باکلاسش آن است که هماهنگ کنید تا همان برادر یا پسرخاله تان که دهها اکانت جعلی دارد در جایی آنرا بنویسد انگار که شما خواسته اید پنهان بماند ولی لو رفته است. خیلی روی فروش جنس اثر خوبی دارد.

گاهی اوقات شیطنت های جنسی داشته باشید:
البته خیلی هوشمندانه و با ظرافت. به هر حال در شبکه های اجتماعی مردان ولگردِ هیز یا دختران نوجوانی که به دنبال اسطوره زندگی خودشان می گردند کم نیستند. مثلا به شکلی خط سینه تان را در عکسی نشان بدهید. زن یا مرد بودنتان فرق نمی کند. در کل خط سینه باشد. گاهی اوقات با لباس رکابی عکس بگذارید. باز مرد یا زن فرق نمی کند. کامنت های جنسی هم گذاشتند اشکالی ندارد. این باعث می شود تا آمار تعامل یا همان انگیجمنت صفحه تان بالا برود و این بسیار مثبت است. برای کارشناسان، آمار اینگیجمت مهم است و آنان با محتوای کامنت ها کاری ندارند.

باز هم که سوال می کنید« آخه شغل من چیه؟:
شما اینفلوئنسر هستید. می دانید که یعنی چی؟ یعنی تأثیرگذار. تأثیرگذار بر چه چیزی؟ تأثیر گذار بر سلیقه مشتری ها و آمار فروش محصول. همین. کار شما مخ زدن به شکل شیک و مجلسی است. همه این راهها را می روید تا مخ بزنید و برای کمپانی ها مشتری جمع کنید. هر کمپانی بیشتر پول داد در خدمت آن کمپانی خواهید بود. ولی تنها هنر شما آن است که طوری همه این کارها را انجام دهید که کسی به این هدف اصلی شما پی نبرد. کاری کنید که وقتی حرف شما به میان می آید فالوورهایتان بگویند « اون یه وقت هایی قسمت هایی از زندگی روزمره اش رو با ما به اشتراک می ذاره». همین.

افکار عمومی بسازید:
برایتان پیش آمده است که پشت چراغ قرمز ایستاده باشید. بعد ببینید که بیست نفر دیگری که ایستاده اند شروع به حرکت کنند. شما بدون اینکه به چراغ نگاه کنید با آنها راه می افتید. بعد در میانۀ مسیر ناگهان می بینید که چراغ قرمز است. تصمیم می گیرید عقب عقب برگردید ولی انگار چیزی مانند سیل شما را با خودش به جلو می کشد. خب. حتما به برادر یا پسرخاله تان بگویید که با اکانت های جعلی که دارند گاهی اوقات بیاید و موذیانه یک موضوع مشخص را در قسمت کامنت ها طرح، و درباره آن فضاسازی کنند. مثلا با اولین اکانتشان  بنویسند« از شما خیلی خوشم میاد چون برخلاف بقیه اصلا خودتون رو نمی گیرید» و بعد با اکانت های دیگری که دارند سیل را ایجاد کنند طوری که به افکار دیگران سمت و سو بدهند. این روی فروش تأثیر دارد.

شما باید فریبکاری کنید و جنس بفروشید:
اصلا سخت نیست. بلند بگویید «یس آی کن». شانسی که شما آورده اید آن است که خوشبختانه این روزها آدم ها خیلی زود و به سادگی گول می خورند. چون مرز بین تبلیغ تجاری و « صفحه ای برای روزمرگی ها/ دلنوشته های یک زن، مادر، پدر، بروسلی، عاشق طبیعت، بابای مهربون» ، باریک یا محو شده است. کسی نمی فهمد. نگران نباشید. بفهمند هم شما را آنفالو نمی کنند چون آنان ناکامی ها و سرخوردگی های خودشان را در شما جستجو می کنند. ولی یک نکته. قبلا هم چند بار گفتم. به هیچ وجه آنها نباید بفهمند که در پشت این تصاویر لاکچری و در پشت این ماسکی که به صورتتان زده اید چقدر خودتان هم دچار ناکامی و سرخوردگی هستید. اگر این را بفهمند به سراغ دیگرانی می روند که بیشتر از شما « خودشان هستند»، « خاکی و صمیمی اند»، « بدی یک کالا را هم می گویند» و « اصلا افاده ای نیستند».

* دکترای جامعه شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی/ جامعه شناس

روند انجام پروژه های اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال وبختیاری اطلاع رسانی شود

اقبال عباسی  درستاد اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال وبختیاری افزود : در این راستا از ظرفیت بالای رسانه‌های گروهی چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های مختلف بهره‌مندی لازم صورت گیرد.

عباسی تصریح کرد:‌ هم‌اینک علاوه بر فعالیت‌های مطلوب صورت گرفته در بخش‌های مختلف توسعه‌ای چهارمحال و بختیاری، اما مدیران مربوطه در اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرده اند.

وی یادآور شد: برای اجرای طرح‌های مختلف چهارمحال و بختیاری به خصوص راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد، تامین مسکن ملی و محرومان، جاده‌سازی و رونق اقتصادی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور همکاری بسیار مطلوبی داشته‌اند.

استاندار گفت: پس از سفر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به شهرکرد بعنوان نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری حمایت‌های ویژه‌ای از طرح راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد انجام و دستوراتی برای تسریع در روند اجرایی آن از سوی محمدباقر نوبخت صادر شد.

وی اضافه کرد:این طرح در بخش زیرسازی در ۳ قطعه عملیات اجرایی دارد که قطعه نخست آن با شرایط مطلوب و ماشین‌آلات و امکانات کامل در حال احداث است.

عباسی تصریح کرد :مناقصه قطعه ۳ این طرح انجام و پیمانکار مشخص و در محل مستقر شده است و براساس پیش‌بینی‌ها و توافق‌های صورت گرفته در سطح ملی و استانی قرار شده این طرح تا در بهار ۱۴۰۰ افتتاح و بهره‌برداری شود.

وی اضافه کرد :راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد به طول ۹۶ کیلومتر با هدف جابجایی بار و مسافر احداث و باعث ایجاد تحول در وضعیت بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سال گذشته ۲۰۰ طرح هادی روستایی در چهارمحال و بختیاری اجرا شد و امسال نیز ۱۰۰ طرح هادی در روستاهای این استان در حال اجرا است.

وی گفت: برای احداث هر واحد مسکونی در طرح احداث ۲ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی روستایی برای محرومان این استان ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و ۲۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض اختصاص داده شد.

عباسی تاکید کرد: البته باید علت ابلاغ نشدن بخشی از تسهیلات بانکی این طرح به برخی شهرستان‌ها از سوی بعضی بانک‌ها به مدیران عامل بانک‌های مربوطه در سطح ملی ابلاغ و پاسخ خواسته شود.

وی همچنین با اشاره به مانده بدهی مالیاتی معوق ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی در چهارمحال و بختیاری افزود: این مبلغ برابر بودجه یک سال این استان است.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:‌ تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی این استان موظفند برای وصول این مطالبات همکاری لازم را با اداره کل امور مالیاتی استان داشته باشند.

وی یادآور شد: مسئولان اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری نسبت به اطلاع‌رسانی گسترده و عمومی برای وصول مطالبات و بدهی‌های مالیاتی در استان اقدام کنند.

46

نقش روحانیون در گام دوم انقلاب

استان هرمزگان از جمله استان‌هایی است که بعد از انقلاب دارای حوزه علمیه شده و در این سال‌ها به تدریج شمار حوزه‌های علمیه در آن گسترش یافته و از حوزه علمیه نبی اکرم (ص) به حوزه‌های علمیه متعدد برادران و خواهران در بندرعباس و گسترش آن در شهرهای دیگر استان رسیده است.

در ابتدای تاسیس حوزه علمیه بندرعباس ۷۵ طلبه در این حوزه مشغول به تحصیل شدند که با شروع جنگ تحمیلی نیمی از این افراد پس از حضور در جبهه‌های حق علیه باطل به شهادت رسیدند ولی پس از سالهای جنگ با تلاش مسوولان و مردم ولایتمدار، این حوزه احیا شد و شمار طلبه‌ها در آن افزایش یافت و حوزه علمیه توانست جایگاه خود را حفظ کند و برای شعائر دینی تلاش نماید.

با توجه به شمار کم طلبه‌ها در هرمزگان نسبت به سایر نقاط کشور ، برخی از طلاب برای تکمیل تحصیلات عالیه عازم حوزه علمیه قم شدند و موفق به طی درجه‌های بالای حوزوی گردیدندد و به استان بازگشتند و برای سایر طلبه ها  مدرس و معلم پایه شدند .

در گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند یکی از موارد خطاب ایشان به طلاب و روحانیان بوده که می توانند با حضور در محافل و مجالس دینی ، اهمیت و جایگاه انقلاب در این برهه حساس کشور را برای مردم تبیین کنند و اقدام‌های انجام شده ، موفقیت‌های بزرگ انقلاب و دستاوردهای اصلی نظام را تشریح کنند.

بسیاری از نقاط دور دست استان هرمزگان با وجود گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز بدون مسجد و روحانی می باشد که روحانیان به ویژه روحانیان جوان می‌توانند داوطلبانه به این مناطق سفر کنند و ضمن بیان شعائر دینی و احکام و واجبات به مردم ، جایگاه و اهمیت انقلاب و خدمات مردمی این نظام را نیز یاد آورشوند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به همه اقشار جامعه ارتباط دارد و باید هر کدام از ما مسوولیت خود را نسبت به آن بشناسیم و در راستای اجرای آن گام برداریم و تلاش کنیم تا این موضوع مهم به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود و برای تحقق آن نقش روحانیت باید بیشتر دیده شود. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه سال گذشته در بیانیه ای مهم و راهبردی به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین ویژگی‌های مسیر پرافتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان ها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت سرفصل اساسی بیان کردند.

ایشان در این بیانیه ضمن بیان هفت توصیه به جوانان ایرانی از جمله علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، خواستار توجه آنان به این موضوع شدند.

روحانیان هرمزگان همچون دیگر اقشار جامعه در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دیگر مقاطع و عرصه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی را بر عهده داشته اند.

در واقع خاکریز اول انقلاب اسلامی در دست روحانیت تربیت شده در حوزه‌های علمیه بوده است و بر این اساس و با هدایت های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی توانسته در مسیر اصلی خود گام بردارد.

امروز نیز علما و روحانیون باید از طریق منبرها و تریبون‌هایی که در اختیار دارند، بخشی از سخنان خود را به تبیین بیانیه مهم گام دوم انقلاب اسلامی که رمز موفقیت ایران اسلامی در گام دوم این انقلاب است، اختصاص دهند.

در حقیقت بهره‌گیری از ظرفیت مناسبت‌های ملی و مذهبی در راستای ایجاد گفتمان گام دوم انقلاب در سطح جامعه ضروری است و در این میان روحانیون نقش بسیار مهمی دارند.

٢٧٢١٩

واکنش توئیتری حسام‌الدین آشنا به سخنان رییس جمهور در جمع دانشجویان

به گزارش خبرآنلاین، حسام الدین آشنا در صفحه شخصی خود در توییتر نسبت به  سخنان دیروز رییس جمهور در دانشگاه تهران واکنش نشان داد و نوشت:

‏سخنان دیروز روحانی در دانشگاه تهران در مورد مسائل راهبردی، مجملی بود  از مباحث مفصلی که قابل طرح در مجامع علمی و رسانه ملی است.

٢٧٢١٩